Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Einar gikk fra oljebransjen til helsevesenet

Annonse fra Metis Privatistskole

Einar Bjørkedal var privatist på Metis, og benyttet seg av 23/5-regelen. Einar bestemte seg for å ta opp fag fra videregående da han mistet jobben i Nordsjøen i 2015. Målet hans var å komme inn på sykepleierstudiet – og det klarte han.

– Etter jeg mistet jobben i Nordsjøen hadde jeg som mål om å komme meg ut igjen på et tidspunkt. Da det var gått 2 år med dårlig betalt jobb og stor usikkerhet i oljeindustrien valgte jeg å snu om på livet mitt og omskolere meg. Av den grunn tok jeg opp fag jeg manglet fra videregående skole for å få studiekompetanse. Da var 23/5-regelen en no-brainer for min del, sier Bjørkedal.

Hos Metis får du:

· Klasseromsundervisning med engasjerte lærere

· Gratis prøveeksamen i skriftlige fag

· Eksamens prepp i alle muntlige fag

· Gratis leksehjelp i matematikk

· Karaktergaranti – bedre karakterer eller pengene tilbake

· Rett til støtte fra Lånekassen

· Gratis tilgang til Microsoft Office 365 og Adobepakken

· Gratis digitalt Geogebra-kurs

Har du noen spørsmål kan du selvsagt bestille gratis rådgivning.

Vil bli sykepleier

- Ambisjonen min var å komme inn på sykepleierstudiet. Nå har jeg kommet inn på studiet og gleder meg til å få en jobb som reflekterer min interesse for førstehjelp, omsorg og rus. Jeg kan tenke meg en fremtidig jobb som akuttsykepleier eller ambulansesykepleier.

Studiekompetanse

– Gjennom 23/5-regelen fikk jeg muligheten til å få generell studiekompetanse ved å kun ta seks fag. Jeg kunne benytte meg av ordningen fordi jeg var over 23 år og hadde fem års yrkeserfaring. Fagene i 23/5 er historie, engelsk, matematikk 1p + 2p, norsk, samfunnsfag og naturfag.

God pakke 

– Jeg valgte Metis fordi skolen tilbød en god pakke til en god pris, i forhold til andre skoler. Beliggenheten er også veldig grei med tanke på kollektiv transport og nærliggende treningssenter. Skolen ligger kun 3 minutters gange fra Bergen bystasjon, sier han.

Høy kompetanse

Bjørkedal forteller at lærerne hos Metis er svært engasjerte og har en enorm kompetanse innenfor det de driver med. 

– Jeg er veldig imponert over all den kunnskapen alle lærerne innehar, og engasjementet som ligger i undervisningen, sier Bjørkedal.

Skole og jobb

– Jeg jobbet bortimot fulltid hver måned, og det var ganske tøft. Det er ikke noe jeg vil anbefaler for kommende privatister. Hvis man ønsker god karakter, må man bruke all den tiden man har til overs for å lese, avslutter privatisten.

Metis Privatistskole hjelper deg inn på høyere utdanning. Ønsker du å ta opp fag, forbedre vitnemålet ditt eller oppnå generell studiekompetanse? Ta fagene du trenger på Metis Privatistskole! Etter å ha hjulpet tusenvis av privatister frem mot eksamen vet de at deres dyktige lærere og undervisningsopplegg fungerer. Derfor tilbyr de også karaktergaranti – bedre karakter eller pengene tilbake! Metis har privatistskoler i Bergen, Oslo, Stavanger og Sandnes, samt Metis Nettstudier. 

Redaksjonen i Bergensavisen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet