Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

– Digital kantine sparer bedriftene for store summer

Annonse fra Cuboid

En tradisjonell kantine vil koste opp mot en million i året å drifte. Frigg Kantine vil spare bedriften for mye penger, samtidig som ansatte og kunder får et fullverdig lunsjtilbud på jobb. Det har de innsett på Neumann.

– Vi tror dette er noe som er veldig bra for våre kunder. Dersom vi kan tilrettelegge slik at kundene våre får en enklere hverdag, så er det bra for oss også, erklærer Øystein Aam, regionsdirektør i Neumann.

Lokal mat: Maten i Frigg Kantine på Neumann lages i Loddefjord.

Neumann er den første bedriften i Bergen som går til anskaffelse av den revolusjonerende kantineløsningen. Frigg Kantine er helautomatisk, og krever ingen bemanning utover matlaging og påfylling. Dermed spares store summer i driftkostnader.

For Øystein og resten av gjengen i Neumann ønsker de å skape et trivelig miljø for både kunder og ansatte. Fersk mat tilgjengelig hele arbeidsdagen legger neppe noen demper på stemningen. 

Lokal mat fra Loddefjord

Frigg Kantinen i lokalene til Neumann fylles av deilig mat laget i Loddefjord av Safari Catering. 

– Vi lager ulike typer wraps, baguetter, rundstykker og middager. For eksempel har vi laget kjøttkaker, pasta og grøt som har blitt godt tatt imot, sier Egil Refsnes, daglig leder i Safari Catering.

Catering-firmaet holder til i Loddefjord og har holdt på siden 2001. Egil mener deres viktigste kvaliteter er klare:

– Vi bruker gode råvarer av høy kvalitet, og har dyktige medarbeidere. Sjåførene våre er også veldig punktlige, slik at kunden er sikret mat til avtalt tid, sier Egil.

– Maten er kjempegod, og det er et stort pluss at den er laget lokalt, mener Neumann-direktøren.

Erfaringene er positive fra kundene hos Neumann også:

– Dette er fremdeles nytt for oss, vi har ikke hatt kantinen lenger enn et par uker. Men vi har fått mange positive tilbakemeldinger fra kunder som har benyttet muligheten til å kjøpe seg et ferskt måltid på farten, smiler Øystein. 

Døgnåpen og ubemannet

Frigg kantine er en ubemannet kantineløsning, som byr på alt fra dagsferske baguetter, salater, wraps og frukt til drikkevarer og ulike middagsretter i en rullerende meny. En grill og et mikrotårn i tilknytning til kantinen sørger for varmebehandlingen.

Her er fordelene med Frigg Kantine:

De ansatte er sikret skikkelig mat hele døgnet.

Det er hundretusener av kroner å spare, hvert eneste år.

De ansatte slipper å måtte reise ut av arbeidsplassen for å kjøpe seg lunsj. Det øker effektiviteten.

Et frittstående system uten videre behov for oppfølging av bedriften.

Frigg kantine er velutprøvd, med krystallklar lønnsom statistikk.

Løsningen passer for bedrifter med mellom 35 og 200 ansatte.

Mulighet for egne internkort for møtemat og overtidsmat.

Grillen sørger også for rykende ferske paninier som få kan motstå.

– Med vår løsning kan man altså få de samme varene som i en tradisjonell kantine; salat, baguetter, wraps, paninis, varmmat, frukt og melkeprodukter. Forskjellen er at vår løsning er åpen hele døgnet til en brøkdel av prisen, sier Joachim B. Hansen, daglig leder i Cuboid.

Sparer store summer

Frigg Kantine er godt egnet for industribedrifter, kontorfelleskapo og andre arbeidsplasser der man har behov for mat på ulike tider av døgnet.

Løsningen er spesielt egnet for skiftarbeidere. Det er også enkelt å føre overtidsmat. I tillegg er det langt rimeligere for bedriften å drifte.

– Det koster fort 1 million kroner i året å ha en tradisjonell bemannet kantine. I tradisjonelle kantiner er også åpningstidene bare noen få timer rundt lunsj. Med en Frigg kantine vil årlig kostnad være på en brøkdel av dette. Da snakker vi hundretusener i årlige innsparinger for bedriften. I en 3-5 års periode er det millioner å spare, sier Hansen.

Er du nysgjerrig og vil lese mer om Frigg Kantine? Klikk her!

Redaksjonen i Bergensavisen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet