Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Nå satser Norges beste byrå for lokal tilpasset innholdsmarkedsføring på Vestlandet

Annonse fra Spray AS

Brenner du for den gode historien som beveger, engasjerer og endrer adferd? Vi er på jakt etter en kommersiell innholdsprodusent i Bergen.

Spray er et kommersielt innholdsbyrå med ansvar for innholdsmarkedsføring i Amedia og Nettavisen. På grunn av økt etterspørsel, søker vi nå engasjerte medarbeidere som vil være med og styrke vår posisjon som Norges beste byrå for lokalt tilpasset kommersielt innhold.

Amedias 64 aviser har en unik posisjon i sine områder. Det gir et fantastisk utgangspunkt for å fortelle engasjerende, nære og kommersielle historier for både lokale og nasjonale kunder.

- Nå er vi på jakt etter en suveren historieforteller som samtidig har full kontroll på den journalistiske verktøykassa. Du kjenner Bergen som din egen bukselomme, men har også inngående kjennskap til hele Amedias region Vest, det vil si Hordaland, Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal, sier Danny J. Pellicer, kommersiell innholdssjef i Spray.

Søk på stillingen her

- Det skjer så mye spennende i vår region, og næringslivet etterspør andre produkter enn bare tradisjonelle annonser. Vi har svært gode resultater med innholdsmarkedsføring, og det skal vi satse tungt på framover.

Roger Myhr, salgssjef i Bergensavisen

Amedias titler i denne regionen er Bergensavisen, Hardanger Folkeblad, Avis Nordhordland, Kvinnheringen, Firda, Firdaposten og Tidens Krav.

Du har stor respekt for klassisk lokalavis-journalistikk, og elsker kraften i en godt fortalt historie med ekte, levende mennesker. Du tenker som en journalist, men elsker markedsføring. Du kjenner på en genuin glede når dine historier gir resultater for kundene.

Interessert? Her kan du søke på stillingen.

- Vi er ute etter noen som er uredd og som ikke er av typen som sitter rolig og venter på instrukser. Du er innstilt på å løfte vår satsing på innholdsmarkedsføring på Vestlandet til nye høyder, sier Pellicer.

Vi er på jakt etter en selvstendig person som også fungerer godt i samarbeid med andre - både under produksjon og i møte med kunder. Du tenker som en journalist, men elsker markedsføring.

Danny J. Pellicer, kommersiell innholdssjef i Spray

Arbeidsoppgaver:

* Produsere kommersielt innhold. Det er viktig å beherske den klassiske avisartikkelen med tekst og foto, men vi er også interessert i personer med videokompetanse.

* Utvikle konsepter og innholdsmarkedsføringskampanjer for kunder

* Gjennomføre og publisere innholdsmarkedsføring i Amedias kanaler

 * Delta i kundemøter med Amedias kunderådgivere

 * Samarbeide med vårt nasjonale nettverk av innholdsprodusenter

* Noe reising må påregnes i Amedias region Vest

Ønskede kvalifikasjoner:

* Redaksjonell erfaring fra mediehus

* Relevant utdanning innenfor journalistikk og/eller markedsføring

* Du er en klassisk historieforteller som lett ser den gode saken

* Du er kreativ, men har også stor gjennomføringskraft

* Meget god skriftlig

* Trenger ikke være fotograf, men ønskelig om du har kompetanse på foto og video

* Kompetanse på moderne markedsføring

* Det er en fordel om du behersker nynorsk

Personlige egenskaper:

* Høyt arbeidstempo

* Kreativ

* Konkurransemenneske

* Trives med å jobbe i team

* Sosial og omgjengelig

Spray er Amedias kreative innholdsbyrå. Vi har et stort team av innholdsprodusenter spredt over hele Norge, rådgivere og strateger som hjelper partnere og kunder med å fortelle de gode historiene. Vi jobber med å treffe målgruppen der de er – i nasjonale eller lokale kanaler, på kundenes egne løsninger, sosiale medier eller hos andre distributører. For å sikre optimal spredning og effekt på kundens kampanje har vi en egen kommersiell desk som kontinuerlig optimaliserer og desker innholdet.

Spray sitter tett på innovasjon, utvikling og nyskapende krefter i et stort publiseringsmiljø i Amedia. Vi kan levere de neste løsningene først, tilpasset partneres behov og ønsker.

Amedia er landets største utgiver av lokale medier og omsatte i 2017 for 3,6 milliarder kroner. Daglig når konsernets medier 1,9 millioner lesere gjennom sine 63 lokalaviser og nasjonale posisjoner som Nettavisen. Nylig ble det kjent at Amedia også overtar 9 aviser i Rogaland og Vest-Agder.

Redaksjonen i Bergensavisen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet