Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Løpejentene Nora H.Svendsen, Bjørg Fagnastøl og Beate Rikstad

– Vi elsker å løpe langt

Beate Rikstad (56) ble for 10 år siden lokket med på løpetrening av venninnen Bjørg Fagnastøl (59). Siden har de fortsatt med løping.

Vi treffer damene utenfor Media City Bergen hvor de sammen med et 20-talls andre spreke mennesker deltok på første løpesamling i regi av Bergensavisen og Bjørn Tore Kronen Taranger. Dette er samlinger der alle kan delta uansett alder, form og erfaring.

Bergensavisen har startet en løpegruppe i samarbeid med ultraløper Bjørn Tore Kronen Taranger.

Fellestreningen finner sted fra klokken 17.00 til 18.00 fredag 15. mars.

Oppmøte utenfor Media City Bergen, Lars Hillesgate 30.

Meld deg på her.

Løpejentene

Beate Rikstad og Bjørg Fagnastøl er ikke nykommere. De har allerede flere år bak seg med løpetrening. Men også de startet fra null.

– Jeg hadde lyst til å begynne å løpe, og spurte Beate Rikstad om hun ville være med. Slik startet det for oss, sier Fagnastøl og smiler.

På et marathon-løp i Roma som var arrangert av FemiRUN møtte de flere damer fra Bergen, og sammen etablere gruppen «Løpejentene».

Sammen reiser de i inn og utland for å delta på langdistanseløp.

STOR GRUPPE: Denne buketten deltok på første samling.

Marathon i utlandet

Nora Svendsen (50) er en av damene. Så langt i år har venninnene deltatt på løpskaruseller både i Fana og i Åsane, og de skal selvsagt delta på Bergen City Marathon.

Men det stopper ikke der.

– Høydepunktet denne sommeren blir løpene International Marathon du Beaujolais i Frankrike og Tromsø Midnight Sun Marathon, forteller Svendsen.

Marathon du Beaujolais sine løyper går på små veier forbi vingårder og små idylliske landsbyer i området nord for Lyon.

Knytter vennskap

For Løpejentene er langdistanse løp blitt en arena for sosialt samvær, kameratskap, og spennende opplevelser.

Etter den første samlingen med Bergensavisen og Bjørn Tore Kronen Taranger fikk deltakerne utdelt et treningsprogram tilpasset den enkelte deltaker. Dette programmet skal de trene etter mellom fellesøktene.

SPREK: Det er få som løper like langt og fort som Bjørn Tore Kronen Taranger.

Positiv trend

– Vi opplever en løpebølge i Norge, og stadig flere melder seg på den positive trenden, sier ultraløper Bjørn Tore Kronen Taranger.

I den forbindelse ønsker Taranger og Bergensavisen å etablere løpegrupper til fellestrening i Bergen sentrum.

Dette er et lavterskeltilbud der alle, uansett form og fasong, kan delta.

– Her er det bare å melde seg på, oppfordrer Taranger.

Målsettingen er at deltakerne skal komme i form og få bedre kondisjon og helse.

– Trener du aktivt får du større overskudd, sier ultraløperen.

Er du er interessert i å komme i form med oss, kan du møte opp utenfor Media City Bergen, Lars Hillesgate 30, klokken 17.00 den fredag 15. mars, og delta på den andre samlingen.

Meld deg på her.

Redaksjonen i Bergensavisen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet